Vad är arbetsmiljö?

2015-02-02 >> 21:45:14
Hej! Begreppet arbetsmiljö finns i alla arbeten som städ, it branchen m.m. Bra och dåliga arbetsmiljö finns överallt. Såklart kan man göra något åt det om chefen lyssnar eller eran skyddsombud kan hjälpa er.
 
 
Bra arbetsmiljö på mitt jobb är om utrustningen vi har på jobbet skyddar oss från lukt som har bildat farligt ämne, ljud från byggnadsarbeten, kemikalier som är frätande, maskiner som är trasiga, stress och få ta rast/vilopaus.
Målsättningen för det ska funka så ska arbetsgivaren ta ansvaret och även se till att företaget har en skyddsombud som ser till att det går rätt till. Du ska gå till chefen och berätta om det är något som bör förändras på företaget men händer inget så ska du gå till skyddsombudet som pratar med chefen åt dig. Händer inget så kan skyddsombudet gå vidare med detta till Arbetsmiljöverket och då tar de upp ärendet och kollar upp problemet. Man kan då hoppas att det sker saker inom företaget om det finns något att ändra på, man ska trivas och känna sig säker på sin arbetsplats. Såklart så har alla företag nackdelar och det kommer vi aldrig komma ifrån.
 
 
Jag jobbar med lokalvård och i början skämdes jag att jag hade det som yrke men jag har iaf ett jobb så varför ska jag skämmas. Men många tror att det är ganska lätt och simpelt jobb att ha, detta gör mig irriterad som vem som helst kan göra exakt som jag gör. För lätt är det inte alls för vi får stå ut med avföringslukt, ljud som är höga att man skulle behöva hörselkåpor, vi använder kemikalier som är farligt att få i ögonen eller munnen, vi använder maskiner och redskap som kan skadas oss, stressen finns där varje dag och rast hinner vi inte ibland att ta pga schemat/sjukdomar. Jag är nu gravid i 8:e månaden och göra exakt samma saker som jag gjorde innan jag blev gravid men bara långsammare för min kropp orkar inte med samma tempo. Hur jag gör för att slippa det dåliga arbetsmiljön är att jag säger ifrån om något är galet.
 
 
Har har vi lite om arbetsmiljön. Detta bästa är nog att söka om det och få mer svar på era frågor för jag är bara en simpel städerska.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback